Nieuwsflash

If you can see this, then your browser cannot display the slideshow text.

2019 - Centraal Europa: De Donau en de IJzeren Poort - vertrek 13/08

Prijs
hoofddek 2-pers-kajuit per persoon 1710
tussendek 2-pers-kajuit per persoon 1830
bovendek 2-pers-kajuit per persoon 1870
hoofddek 1-pers-kajuit 2220
tussendek 1-pers-kajuit 2340
bovendek 1-pers-kajuit 2380

Periode (klik op de periode om in te schrijven)
AUGUSTUS 13/08 tot 20/08/19

Moeilijkheidsgraad van het verblijf

Algemeen

De Donau, de op een na langste rivier van Europa, is van oudsher een belangrijke verbindingsweg tussen diverse culturen. Vele legendes zijn verbonden aan de prehistorische en antieke sites en de middeleeuwse vestingen langs de loop van de rivier. De kracht van het water doorbrak het majestueuze bergmassief en vormde de IJzeren Poort. De natuur is hier op van een absolute schoonheid. De steden langs de rivier hebben elk hun eigen karakter. In de Servische hoofdstad Belgrado komen Oostenrijkse, Hongaarse, Ottomaanse en Slavische invloeden samen. Bãile Herculane is een van de oudste
kuuroorden en zeker het beroemdste van Roemenië. In Pécs en Boedapest wandel je door 2000 jaar geschiedenis. Hier eindigt je magische tocht doorheen afwisselende culturen.

Afbeeldingsresultaat voor donau iro gate

top

Ms Europe 4* - all-in

cat. 4 ankers - schip met 4 dekken - 90 kajuiten
Alle kajuiten hebben een kleine badkamer (douche, wc, haardroger), televisie, kluisje en radio. Voorzieningen aan boord: salon, pianoramabar, eetzaal, groot zonnedek met ligstoelen, terras, shop. Airconditioning op het hele schip en in elke hut. Centrale verwarming, elektriciteit 220V, radar, radiotelefoon. Er is geen lift.
Afbeeldingsresultaat voor croisieurope ms europe 
Afbeeldingsresultaat voor croisieurope ms europe

top

Programma

Dag 1: Brussel > Boedapest
Vlucht van Brussel naar Boedapest. Vervoer naar het schip. Installatie aan boord, voorstelling van de bemanning en welkomstdrankje. Animatieavond. ‘s Nachts varen we. 

Dag 2: Mohacs (Hongarije) - Osijek (Kroatië) - Belgrado (Servië)
Uitstap naar Osijek, in het oosten van de oude Kroatische regio Slavonië. De stad werd gesticht door de Slaven die er een rivierhaven bouwden op de ruïnes van een Romeinse stad uit de 7e eeuw. Na de verovering door de Turken in 1526, werd de stad 160 jaar lang de hoofdstad van Ottomaans Slavonië. Maar in 1687 werd Osijek geplunderd door de Oostenrijkers die niets overlieten van de Ottomaanse pracht. Ze verwoestten de Turkse stad en bouwden er een citadel. Bezoek aan de bovenstad met de indrukwekkende Petrus- en Pauluskerk in rode baksteen met een torenspits van 90 m. In de oude stad bezoeken we het fort van de 18e eeuw met een opmerkelijke architectonische eenheid. Het Drievuldigheidsplein, het vroegere militaire oefenterrein, is nu bijzonder aantrekkelijk met zijn lantaarns, fonteinen en 18e eeuwse gebouwen. Terug aan boord. Animatievond. Afvaart naar Belgrado. 

Dag 3: Belgrado - Orșova (Roemenië)
Vertrek per autocar om de Servische hoofdstad te gaan verkennen. De “witte stad” is een van de oudste van Europa met een geschiedenis van wel 7000 jaar. Het bezoek begint met een panoramische rondrit langs het theater, het nationaal museum, het parlementsgebouw en het vroegere koninklijk paleis. Halte aan de kathedraal van de heilige Savo, de grootste orthodoxe kerk ter wereld. Na wat vrije tijd in het stadscentrum brengt de gids je naar het Kalemegdanpark, het mooiste en grootste park van de stad. Daar ligt het fort van Belgrado hoog boven de samenvloeiing van de Donau en de Sava. Per bus terug naar het schip. Vrije namiddag.  Er wordt vervoer naar het stadscentrum georganiseerd (optioneel). Folkoreavond aan boord. Afvaart over de Donau, de grens tussen Roemenië en Servië, naar Orșova. 

Dag 4: Orșova (Roemenië) – de IJzeren Poort – Novi Sad (Servië)
Vertrek per autocar naar Bãile Herculane (Herculesbad), een van de oudste kuuroorden van Europa. De Romeinen kwamen hier al genieten van de weldoende werking van het zwavelhoudende water. De gebouwen getuigen van de bloeiperiode van de stad van het einde van de 19e eeuw tot in de helft van de 20e eeuw. Tocht per bus langs de Cerna-rivier. Onderweg zie je het imposante Herculesbeeld en fraaie barokgebouwen. Vrije tijd. Koffiestop in een hotel en verder naar Orșova. De huidige stad is gebouwd rond de jaren 1970, nadat de aanleg van een dam de oude stad had overspoeld. Bezoek aan de rooms-katholieke kathedraal, een meesterwerk van moderne architectuur met een kruisvormig dak en een interieur met aquarellen van Gabriel Popa. Terug aan boord voor de lunch en afvaart naar de IJzeren Poort, een echt natuurwonder. De Donau heeft zich hier een weg gebaand door het bergmassief. In het noorden liggen de Roemeense Karpaten, in het zuiden de Servische Balkan. De kloof is 135 km lang en de breedte van de rivier varieert van 2 km tot minder dan 150 m op sommige plaatsen. Gala-avond. ‘s Nachts varen we naar Novi Sad.

Dag 5: Novi Sad – Ilok (Kroatië) – Mohacs (Hongarije)
Vroege aankomst in Novi Sad. Vertrek per bus om de hoofdstad van de autonome provincie Vojvodina en de op een na grootste stad van de Servië te gaan ontdekken. Bezoek aan de binnenstad te voet. De vroegere Oostenrijks-Hongaarse stad met vele barokgebouwen groeide uit rond de oude vesting. Je loopt de hoofdstraat op langs het bisschoppelijk paleis en een orthodoxe kerk tot het Vrijheidsplein en het stadhuis. Het bezoek eindigt met een panoramische rondrit. Verder naar het dorpje Sremski Karlovci, met de barokke St. Nicolaaskathedraal en het oudste lyceum van Servië met een rijke bibliotheek van wel 18.000 boeken. Je ziet er ook een van de bekendste monumenten van de stad, de fontein van de vier leeuwen. Terug aan boord in Novi Sad. We varen naar Ilok. Optioneel bezoek aan het middeleeuwse vestingstadje. Animatieavond. ’s Nachts varen we naar Mohács.

Dag 6: Mohács – Kalocsa
Busuitstap naar Pécs, "de stad van de vijf kerken”, die sinds 1009 bisschoppelijke zetel is. Stadsbezoek te voet. Bezoek aan de neo-romaanse basiliek, waarvan de fundamenten teruggaan tot de 4e eeuw, de kerkschat en de crypte. Bezoek aan de vroegchristelijke begraafplaats (Unesco). De ondergrondse grafkamers met rijke muurschilderingen naar christelijke thema’s hebben bovengrondse herdenkingskapellen. Halte in het stadscentrum aan de Djami, een oude moskee die nu een kerk is. Vrije tijd. Terug naar het schip en afvaart naar Kalocsa. Optionele excursie naar het Kiskunság Park in het hart van de poesta, een steppelandschap met meren, vooral bekend om zijn paarden en ruiters. Terug aan boord. Afvaart naar Boedapest.

Dag 7: Boedapest
Vertrek per autocar voor een panoramische rondrit door de Hongaarse hoofdstad Boedapest. De Donau scheidt de twee stadsdelen Boeda en Pest, met elk hun eigen karakter.  Eerst rijden we naar de heuvels van Boeda, over de beroemde Kettingbrug. We bereiken de kasteelbuurt en wandelen naar het vissersbastion, met een prachtig panorama van de stad en de Donau. In de Matthiaskirche achter het bastion, de oudste kerk van de stad, werden Franz-Joseph en Sissi gekroond. Dan brengt de autocar ons naar de vlakte van Pest. Op het Heldenplein staat het monument dat Prins Árpád en de zeven hoofden van de Magyaarse stammen voorstelt en dat werd opgericht voor de viering van het duizendjarige bestaan van Hongarije. We rijden voorbij de befaamde Széchenyibaden, de dierentuin (een architecturaal monument) en de Vajdahunyadburcht. Via de Andrassylaan komen we bij de Sint-Stefanusbasiliek. Wat verder op de rivieroever staat het prachtige parlementsgebouw, dat met zijn Byzantijnse en neogotische silhouet, boven de Donau uitrijst. Terug naar het schip.
Na de lunch rijden we naar Gödöllõ. Het keizerlijk paleis, dat wel eens “het Hongaarse Versailles” wordt genoemd, is een van de grootste barokpaleizen van Hongarije. Het is vooral bekend als een van de geliefde residenties van keizerin Sissi, die er graag verbleef om de strenge etiquette aan het Weense hof te ontvluchten. Bezoek aan de keizerlijke appartementen. Je ziet de garderobe van Jozef I in de kerk, de kleine kroningszaal en het bureau van Franz-Joseph. Terug naar het schip. ‘s Avonds optioneel bezoek van Boedapest "by night". 

Dag 8: Boedapest > Brussel
Voor de middag, vervoer naar de luchthaven en terugvlucht naar Brussel.

top

In de prijs begrepen

De vluchten Brussel-Boedapest-Brussel • het vervoer luchthaven-schip-luchthaven • de cruise all-in van het diner de eerste dag tot het ontbijt de laatste dag • de dranken (water, wijn, bier, fruitsap naar believen en een koffie) tijdens de maaltijden aan boord en alle dranken aan de bar (behalve champagne en de wijnkaart) • het welkomstdrankje, de gala-avond en de animatie aan boord • de haventaksen • de 7 excursies vermeld in het programma met een Franstalige gids (*) • de begeleider AEP Senior Department • de bijstandsverzekering

(*) Alle AEP-reizen zijn tweetalig. De lokale gidsen geven uitleg in het Frans. De AEP begeleider zorgt voor de vertaling in het Nederlands, wat niet altijd mogelijk is als de lokale gidsen koptelefoons gebruiken.

top

Niet in de prijs begrepen

De 3 optionele excursies • de dranken op de wijnkaart en champagne aan de bar • de eigen uitgaven • de fooien • de annuleringsverzekering

top

Reisdocumenten

Belgische identiteitskaart

top

Reisgegevens

Vluchten Brussels Airlines (uren onder voorbehoud)
heenvlucht   Brussel 15:15 - Boedapest 17:05
terugvlucht  Boedapest 12:10 - Brussel 14:10

top

Bijkomende informatie

Aan boord van een cruiseschip CroisiEurope:

Wifi: Alle schepen van CroisiEurope hebben gratis wifi in de lounges/bars en aan de receptie.

Kledij: Losse kledij voor overdag en een verzorgde outfit voor het restaurant. Tijdens de gala-avond is stadskledij wenselijk (voor de heren hemd en das). Denk zeker aan goede wandelschoenen voor de excursies!

Geld: Aan boord wordt alles betaald in euro's (cash, kredietkaarten - behalve Diners). Geld wisselen is niet mogelijk en er is geen geldautomaat op het schip.

Maaltijden: Alle maaltijden worden voor alle deelnemers op vaste tijden in het restaurant aan boord geserveerd. Het ontbijt is een buffet. Het menu van de lunch en het diner is Frans geïnspireerd. Het aperitief, de koffie en de digestieven worden in de salonbar aangeboden.

Fooien: De gewoonte van fooiengeld verschilt volgens de landen en culturen. Maar fooien horen er altijd bij. De passagiers tonen er hun waardering mee voor de kwaliteit van de dienstverlening en de attentie die ze hebben genoten in de vorm van maaltijden, onderhoud van de kajuiten, onthaal en excursies. Bij CroisiEurope worden de fooien billijk verdeeld onder alle bemanningsleden. Een fooi van 5 € per dag/per persoon is redelijk, maar uiteindelijk zijn het de passagiers die beslissen over het bedrag. Als je een fooi wil geven, gebruik dan de enveloppe die je de laatste avond in je kajuit zal vinden. Je kan deze deponeren in de doos die daartoe aan de receptie zal staan bij het vertrek.

Afbeeldingsresultaat voor belgrado Belgrado

 Afbeeldingsresultaat voor novi sad Novi Sad

 Afbeeldingsresultaat voor budapest Boedapest

top